• تاریخ : ۲۸ام مهر ۱۳۹۶
  • موضوع : خبری

عظیمی: حضور در متن واقعه به معنای حضور فیزیکی نیست/ حرف های همسران مدافع حرم دلتنگی را برایم ملموس کرد
نویسنده داستان «عطر عربی» گفت: اگر نویسنده در متن واقعه حضور داشته باشد نوشته اش متفاوت با زمانی هست که دور از آن جا می نویسد. البته حضور فیزیکی صرف منظورم نیست. میزان درگیری نویسنده با سوژه تعیین کننده موفقیت اوست.

خبری الزهرا – حسام آبنوس:مدافعان حرم و ادبیات داستانی، دو مقوله ای که طی سال های اخیر که مسئله دفاع از حرم اهل بیت(ع) مطرح شده، کمتر با هم همنشین شده اند و سال جاری موسسه شهرستان ادب مجموعه داستان گروهی به انتخاب مرحوم فیروز زنوزی جلالی را با عنوان «عطر عربی» روانه بازار کتاب کرد و در آن از مدافعان حرم سخن گفت.
اعظم عظیمی نویسنده ای که پیش از این شهرستان ادب از او مجموعه داستانی منتشر کرده بود، یکی از داستان های این مجموعه را نوشته هست. در داستان «عطر عربی» (نام کتاب نیز از همین داستان برداشته شده) خواننده از زاویه یک همسر مدافع حرم به موقعیتی وارد خواهد شد که در آن زندگی نمود دارد و زنی را می بیند که برای حفظ زندگی ش تلاش می کند.
با نویسنده یکی از داستان های این مجموعه گفت وگویی کردیم. عظیمی در این گفت وگو حضور در متن واقعه را به معنای حضور فیزیکی صرف ندانست و گفت: «میزان درگیری نویسنده با سوژه تعیین کننده موفقیت اوست.» او همچنین در بخشی از این گفت وگو به بزرگترین مشکلش در نوشتن داستان نیز اشاره کرد و گفت: «بزرگ ترین مشکلم همین بود که در موقعیت این خانم ها قرار نداشتم.» و چگونگی حرکت شخصیت ها در داستان را تنگنای اصلی داستان دانست.
در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید.

*لزومی ندارد برداشت خواننده و قصد نویسنده برهم منطبق باشد
الزهرا: در «عطر عربی» داستان را با خواب شروع می کنید. می خواستید اینگونه نشان دهید که زندگی همسران مدافعان حرم مانند یک خواب هست؟ از باب کوتاهی عمر زندگی شان؟
نه چنین قصدی نداشتم. خواب یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ماست و خیلی طبیعی هست که در داستان ذکر از آن شود. البته چون هر چیزی …

اخبار پیشنهادی:

عظیمی: حضور در متن واقعه به معنای حضور فیزیکی نیست/ حرف های همسران مدافع حرم دلتنگی را برایم ملموس کرد
عظیمی: حضور در متن واقعه به معنای حضور فیزیکی نیست/ حرف های همسران مدافع حرم دلتنگی را برایم ملموس کرد

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما