• تاریخ : ۹ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : خبری

تعجب هنرمند ایرانی از برخورد وزیر هنر استرالیا
ناصر پلنگی با حضور در کافه خبر درباره پروژه ۲۰ ساله خاطره های قومی توضیح داد.

مهدی درستی: ناصر پلنگی هنرمند نقاش و مجسمه ساز که هنوز و پس از گذشت سال ها نقش و رنگ طراحی هایش بر دیوارنگاره مسجدجامع خرمشهر در یاد طیف گسترده ای از جامعه زنده هست به تازگی نمایشگاهی از آثار خود را در گالری آریانا برپا کرده هست.
پلنگی در این نمایشگاه که «خاطره های قومی» نام دارد با استفاده از کلاژ عکس و مواد دیگر آثاری با محوریت آداب و رسوم ایرانی به تصویر کشیده هست و مروری داشته بر دو دهه فعالیتش در حوزه سنت و فرهنگ ایران قدیم که عنصری فراموش شده در جامعه امروز ما به شمار می رود.
در بیشتر این آثار که انسان در آن محوریت دارد، شاهد تصاویری از مردان و زنانی با آرایش و پوشش سنتی ایران در عصر قاجار و گاه شکل و شمایل عشایر خون گرم هستیم. او همچنین از نگارگری و تهذیب هم برای یادآوری سنت ایرانی استفاده کرده تا مخاطب را با آنچه که به آن متعلق هست آشنا کند.
با این هنرمند که مهمان کافه خبر ما بود درباره این پروژه که ۲۰ سال پیش آن را کلید زد و فعالیت هایش در این دو دهه گفت وگویی کردیم که در ادامه می خوانید.
همه چیز از تلنگر تصاویر دو عکاس شروع شد
پلنگی درباره اینکه ایده این نمایشگاه چه زمانی و چگونه شکل گرفت، گفت: «جریان ثبت خاطره های قومی و فرهنگ هایی که در ایران وجود دارند به سال های خیلی دور حدود دو دهه قبل برمی گردد، سال های ۱۳۷۴، ۷۵ زمانیکه من از دانشگاه هنر سوره اسعتفا دادم و بیرون آمدک (یکی از بنیانگذاران آن دانشگاه بودم) در یک خلوت شش ماهه این اندیشه در تهران شکل گرفت که روی عکس های دوره قاجار و بعد عشایر قسمت های مختلف ایران بیشتر تعمق کنم. در نهایت با دو عکاس معروف آن دوران یعنی یرماکوف و آنتوان سورگوین آشنا شدم که به …

اخبار پیشنهادی:

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما