• تاریخ : ۲۰ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : خبری

بازخوانی حماسه با عینک درام
تئاتر ما تجارب چشمگیری را در ترسیم سیمای شهدا بر صحنه تجربه کرده هست؛ این واقعیت که از رویدادهای زندگی شهدا، وجوه دراماتیک قابل توجهی می توان استخراج کرد، مهم ترین دلیل روی آوردن نویسنده ها و کارگردانان مختلف به شهدا بوده هست. هر چند می توان گفت به لحاظ کمیت، تئاتر ما در قبال رشادت های شهدا و حماسه آفرینی های مردان انقلاب و دفاع مقدس همچنان بی چیز هست.

هنوز هم روایت های بسیاری فرصت آمدن روی صحنه نمایش را نیافته اند. هر چند که رفته رفته و با وسعت یافتن مصادیق شهادت، از انقلاب اسلامی تا شهدای ترور و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و… بیش از پیش شاهد پرداختن تئاتری ها به شهدا هستیم.
از شهید حججی تا دختر شینا
اخیرا ایوب آقاخانی، به عنوان کارگردانی صاحب سبک، به صورت متمرکز به نوشتن و کارگردانی آثاری درباره شهدا پرداخته هست. کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان، با اشاره به چنین نمایش هایی می گوید: «مبارزات و زندگی شهدا، دراماتیک هست و این برای اهالی تئاتر می تواند دستمایه قرار بگیرد. آثاری که ایوب آقاخانی درباره شهیدان جهان آرا، کشوری و چمران در یک سال اخیر انجام داده مبتنی بر همین جذابیت های دراماتیک بوده اند. او با این که از زاویه دید خودش وارد قصه می شود با این حال روایتش با استناد به واقعیات و زندگی آنها و با تخیل و هنر خلاقه خودش همراه هست.
زارعی که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هست درباره آثاری که اخیرا پیرامون شهدا در این مرکز تولید شده هست می گوید: «پیرمرد، بقچه، دوچرخه» به کارگردانی پیمان کریمی، «سرخ او» به کارگردانی مهیار هزارجریبی، «از پشت روزنه ها» به کارگردانی مرتضی نجفی و آثاری درباره شهیدحججی و دیگر شهدا را در خاطر دارم. به اثری هم از اثر حیدر رضایی اشاره کنم که در تماشاخانه ماه اجرا شد؛ این نمایش راجع به شهیدی هست که از جنگ پیکرش را به مشهد می برند و به اشتباه دفن می کنند در حالی که ایلامی بوده هست. ماجرا، واقعی هست. او آرزویش بوده که در حرم امام رضا دفن شود و با این اشتباه به آرزویش می رسد».
یکی دیگر از مراکزی که در تولید آثار مرتبط …

اخبار پیشنهادی:

بازخوانی حماسه با عینک درام

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما